Kirja ja elokuvakäsikirjoitus
Elokuvat kiehtovat lähes kaikkia ihmisiä jollain tavalla. Jokaisella on varmasti joku suosikkielokuva tai elokuvagenre jota rakastaa katsoa. Joku saattaa viehättyä musikaaleista ja tanssielokuvista, kun joku toinen taas haluaa katsoa ja kokea piinaavaa jännitystä elokuvan muodossa. Välillä on ehkäpä parasta vain heittää aivot narikkaan ja katsoa supersankarielokuvaa, jossa elokuvan sankari murskaa vastustajansa, ja siinä sivussa suurimman osan kaupungin rakennuksista ja autoista.
Hyvä tarina viehättää aina ja pitää katsojan otteessaan läpi elokuvan. Mistä hyvät tarinat on sitten tehty? Moni kassamagneetiksi osoittautunut elokuva pohjautuu suosittuun kirjaan. Joukossa on toki paljon sellaisiakin elokuvia, joihin on suoraan luotu tarina ja elokuvan käsikirjoitus. Yllättävän moni elokuva on kuitenkin saanut alkunsa kirjasta, niitä kun on paljon helpompi kirjoittaa. Suosittu kirja on yleensä myös taloudellisesti varmempi sijoitus elokuvaksi kuin ihka uusi tarina. Jos lukijat ovat pitäneet jostain kirjasta, tykätään siitä todennäköisesti myös elokuvana, ja silloin sen filmaaminen ei ole taloudellisesti niin valtava riski.
Harry Potter ja muut kirjoina tunnetut
Viime vuosina on kuvattu elokuvaksi monia suosittuja nuorten kirjasarjoja. Hyvänä esimerkkinä toimii “Harry Potter” – kirjasarja, jossa seurataan nuoren velhon elämää Tylypahkan velhokoulussa. Toinen suosittu elokuvaksi käännetty kirjasarja on “Twilight”, joka taas kertoo vampyyrien ja ihmissusien elämästä tavallisten ihmisten parissa. Muita suosittuja kirjoja, joista on tehty elokuva tai elokuvasarja ovat olleet muun muassa “Divergent – Outolintu”, “Nälkäpeli” ja “Labyrintti”. Kaikki nämä ovat osoittautuneet suosituiksi myös elokuvan muodossa. Oma lukunsa on tietysti Tolkienin eepoksesta “Taru Sormusten Herra” kuvattu kolmen elokuvan sarja, joka rikkoi kaikki ennätykset lipputulojen ja palkintojen suhteen.
Kaikkia näitä voi tietysti pitää suhteellisen varmoina valintoina kun mietitään kuvattavia elokuvia. Suurin osa katsojista on jo tiennyt tarinan, lukenut kirjan, tykännyt siitä, ja haluaa todennäköisesti nähdä myös elokuvan. Kaikki ei kuitenkaan aina välttämättä ole niin yksinkertaista. Elokuvan tekijöiden täytyy olla hyvä ja osaava tiimi. Ammattilaisten käsissä hyvästä kirjasta varmasti saadaan myös hyvä elokuva aikaiseksi. Aina on olemassa kuitenkin riskejä, jotka pitää huomioida. Elokuviin halutaan monesti jotain tunnettuja näyttelijöitä houkuttelemaan katsojia. Jos elokuvaan valitaan täysin kokematon näyttelijäkaarti, on mahdollista että yleisö ei kiinnostukaan elokuvasta halutulla tavalla.
Käsikirjoittajan merkitys
Joskus elokuva voi tietysti iskeä yleisöön vaikka tarina ei olisikaan ennalta tuttu. Riskit ovat kuitenkin aina suurempi tässä tapauksessa. Kun tarinaa lähdetään muotoilemaan, eli tehdään contouring, niin on tärkeää että pystyy näkemään valmiin elokuvan mielessään. Miltä mikäkin näyttää valmiina katsojan silmissä. Pelkkä hyvä tarinakaan ei pelkästään riitä, vaan on pystyttävä ajattelemaan elokuvan tunnelmaa, käännekohtia, miltä ne tuntuvat katsojasta ja niin edelleen. Hyvät käsikirjoittajat erottuvat tässä selvästi, ja heillä onkin kyky puhaltaa tarina henkiin, sen sijaan että vain kirjoittaisivat tarinan tapahtumat paperille puhtaaksi. Mainioita esimerkkejä onnistuneista tarinoista ja elokuvista ovat muun muassa “Forrest Gump” sekä “Inception”.
Kirjoja kirjoitetaan kuitenkin koko ajan lisää, ja varmasti myös elokuvien tekijät seuraavat niiden kehitystä innolla. Aina tietyin väliajoin tulee jokin menestyskirja tai -kirjasarja, joka vie lukijoiden sydämet. Tämä luonnollisesti kiinnostaa heti elokuvateollisuutta, sillä moni lukija jopa odottaa että näkisi oman suosikkikirjansa tarinan valkokankaalla.